Antihistamin mod allergi giver dig et dårligt immunforsvar

Allergi blev oprindelig defineret som BÅDE en overreaktion (hypergi) OG en underreaktion (anergi) fra immunforsvarets side. Immunforsvarets normale, hensigtsmæssige reaktion ligger et sted midt imellem og betegnes normagi.

Når man ved, at allergi egentlig både er en over- og en underreaktion i immunforsvaret, giver det ikke så meget mening blot at undertrykke overreaktionen.

Antihistamin mod allergi giver dig et dårligt immunforsvar

Men i dag har lægevidenskaben tilsyneladende helt glemt allergi-definitionen, og behandler derfor udelukkende allergi som en overreaktion, hypergi. Overreaktion i immunforsvaret bliver behandlet med antihistaminer, fordi anti-histamin undertrykker den reaktion man oplever, når der frigives histamin i alt for store mængder.

Når kroppen overlever en indtrængende organisme i form af pollen, reagerer den ved at frigive stoffet histamin. Histamin trigger immunforsvaret ved at få næsen og øjnene til at klø så de løber i vand, slimhinderne til at svulme op og luftvejene til at forsnævres, så fremmedstoffet forhindres komme ind i kroppen. Når du lider af høfeber, at det histaminreaktionen du derfor ikke er så glad for 😉 Antihistamin blokerer for histaminet, men desværre så undertrykker det også de normale, sunde reaktioner i immunsystemet. De normale, sunde reaktioner, er f.eks. feber, som tager sig af at afvise fremmedstoffer fra kroppen. Grunden til at man kalder pollenallergi for høfeber, er netop at det er kendetegnet ved at temperaturen stiger, men det gør det altså kun, når immunforsvaret virker.

Sådan nedsætter antihistamin mod allergi dit immunforsvar

Når man tager antihistamin mod allergi er det man faktisk gør, at man fortæller sit immunforsvar at det ikke skal reagere, selv om det opfatter, at der er fremmedstoffer, der er ved at trænge ind. Vores normale reaktion med nysen, hosten og øjne der løber i vand, når vi har høfeber, er det, der skal sørge for at få fremmedstofferne ud af organismen igen. Når slimhinderne dropper forsvarsværket ved at blokere histamin med anti-histamin, holder det op med at klø, men til gengæld får pollen får lov til at trænge længere ind i organismen. Pollen er fremmedstoffer, der forurener organismen og kan sætte sig rundt omkring, f.eks. i lymfesystemet, som en slags indkapslede betændelser. Indkapslede betændelser i lymfesystemet kan danne grobund for endnu flere allergier eller anden kronisk sygdom.

Eksempelvis udvikler mange allergikere astma, og indkapslede betændelser kan være en af forklaringerne på det. Desværre får man ofte at vide, at det er vigtigt at tage antihistamin netop for at ens allergi ikke skal udvikle sig til astma, men jeg er altså ikke enig i det. Faktisk tror jeg at undertrykkende medicin som antihistamin kan være medvirkende årsag til at allergi udvikler sig til astma, fordi man giver fremmedstofferne frit spil.

Antihistaminer forhindrer immunforsvaret i at udføre dets arbejde, og derved mister immunforsvaret også øvelse, og det har brug for at blive trænet, for at blive ved med at være stærkt. Med tiden får man altså svækket sit immunforsvar, ved at behandle sin allergi med antihistamin. Et svækket immunforsvar bevirker, at man reagerer med anergi når man næste gang udsættes for fremmedstoffer eller infektioner. Dvs. man underreagerer og får ikke infektionen helt ud af kroppen igen. Fremmedstofferne kan sætte sig som indkapslede betændelser og så har man balladen… Man er kommet ind i en ond cirkel, som slider mere og mere på immunforsvaret, og man får sværere og sværere ved at stå imod, når man oplever infektioner og fremmedstoffer.

Homøopati er et godt alternativ til antihistamin ved allergi

Hvis man gerne vil bevare og styrke sit immunforsvar så det forsat kan afvise fremmedstoffer, er det vigtigt ikke at undertrykke det.

En af metoderne er ved at undlade at bruge antihistamin mod høfeber.

Men heldigvis betyder det ikke, at man bliver nødt til at slå sig til tåls med at leve med symptomerne. Man kan nemlig blive behandlet mod allergi med homøopatisk medicin og helt uden brug af antihistamin.

Homøopatisk medicin mod allergi svækker ikke immunforsvaret. Tværtimod styrker det dit immunforsvar ved at styrke dine egne selvhelbredende kræfter.

Så du sagtens kontrollere din høfeber uden brug af anti-histamin, og samtidig nedsætte din risiko for at få astma.

Jeg tog et kursus i alternativ allergibehandling i 2005 og har behandlet min egen allergi med homøopatisk medicin lige siden. Det er dejligt at vide at jeg ikke undertrykker mit immunforsvar, og min høfeber er faktisk mere i kontrol nu end da jeg var på antihistamin tabletter, næsespray og øjendråber.

Er du også interesseret i at behandle din allergi uden antihistamin, så bestil tid til holistisk behandling her:

Læs også:
9 grunde til at behandle allergi med homøopati
Hvorfor skriver jeg ikke bare navnet på de homøopatiske lægemidler jeg anbefaler