Ubalancer i krop, sind og sjæl kan manifestere sig på mange forskellige måder. Eller sagt på en anden måde: Den samme ubalance kan give forskellige symptomer hos forskellige personer.

Indenfor den konventionelle medicin behandler man typisk symptomerne. Man giver f.eks. en smertestillende tablet mod hovedpine, eller syreneutraliserende medicin ved sure opstød. Indenfor homøopatien (især den antroposofiske homøopati) regulerer man de steder i krop, sind og sjæl, hvor der findes ubalancer. Man tager derved fat i årsagerne til at man har fået symptomer, og ikke blot i selve symptomerne. Det er grunden til, at behandling med homøopati er meget mere dybtvirkende. Man vil ofte opleve en hurtigere lindring eller ligefrem en helbredelse, når man behandler med homøopatisk medicin. Tilstande som er blevet karakteriseret som kroniske indenfor det konventionelle system, vil måske vise sig at være midlertidige, hvis man bliver behandlet med homøopati.

Måske kan jeg bedst illustrere årsags- versus symptombehandling med et eksempel:

Eksempel: Behandling af soleksem og vinterdepression

Hvad er ligheden mellem soleksem og vinterdepression?

Ikke nogen, sådan lige umiddelbart, vel?

I det konventionel medicin ville man give en binyrebarkhormoncreme til behandling af soleksem-symptomerne og antidepressiv medicin til behandling af vinterdepressions-symptomerne.

Altså 2 forskellige symptomer, 2 forskellige behandlinger.

Men:

–          Soleksem og vinterdepression kan behandles med samme homøopatiske middel!

De kan de fordi begge tilstande skyldes, at huden i samarbejde med lever og binyrer ikke formår at optage og omdanne sollyset ordentligt, og denne ubalance kan så give sig så udslag i forskellige symptomer bl.a. soleksem og vinterdepression.

Homøpatiske lægemidler

Manglende samarbejde mellem hud, lever og binyrer giver symptomer

Man kan stimulere både binyrerne og leveren, og nære og opbygge huden, så den får hjælp til at optage solens lys på en sund måde, ved at behandle med et bestemt antroposofisk homøopatisk middel. Når man på denne måde tager fat i årsagen til symptomerne, og regulerer på ubalancerne, virker det logisk at både vinterdepression og soleksem afhjælpes med samme middel, fordi den grundlæggende ubalance er den samme.

Homøopatiske lægemidler

Homøopatiske lægemidler får organerne til at samarbejde

Hvad enten du lider af soleksem eller vinterdepression vil du sikkert gerne vide navnet på det homøopatiske middel, der kan hjælpe dig. Men jeg må desværre ikke skrive navnet på det her offentligt, (og heller ikke i mine nyhedsbreve). Hvorfor ikke, kan du læse mere om her